سومین اجلاسیه سراسری مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای

دانشگاه فنی حرفه ای
با همت مرکز بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار گردید

سومین اجلاسیه سراسری مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای

دکتر ابن الدین جانشین سازمان: مداخله در سیاست ها و تصمیم گیری های مدیران اجرایی کشور در حوزه فنی و حرفه ای از ماموریت های دانشگاه فنی و حرفه ای است.

اجلاسیه سراسری بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور ریاست  دانشگاه دکتر صالحی عمران، دکتر ابن الدین جانشین سازمان بسیج اساتید کشور، دکتر جلیلی رئیس بسیج اساتید دانشگاه ،حجت الاسلام والمسلمین بنیان جوادی مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر مهدی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، دکتر مفتاحی رئیس اندیشگاه سازمان بسیج اساتید کشور ، دکتر موسوی مدیرکل مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه و مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار گردید.

دکتر صالحی عمران

در ابتدای این نشست دکتر صالحی عمران ضمن اشاره به اهداف و موضوعات نشست که راه اندازی گروه های مساله محور مهارتی و توانمند سازی مهارت اساتید و فعالیت های جهادی می باشد افزود یکی از دانشگاه هایی که اقتصادی ترین نقش را به عهده دارد دانشگاه فنی است که هدف اساسی آن تربیت تکنسین ماهر و هدف مسیر ما را مشخص می کند،در حقیقت مساله چیست که باید در آن تفکر کرد این مساله به ما می گوید خروجی های این دانشگاه در اقتصاد و اشتغال نقش داشته باشد در تولید ملی و افزایش تولید ناخالص ملی نقش داشته باشد تکنسین ما از لحاظ کسب درآمد فردی برای خانواده در جامعه نقش ایفا می کند،باید به بهره وری اقتصادی کمک کند به رونق تولید و جهش تولید که شعار حکیمانه دو ساله اخیر مقام معظم رهبری است باید دانشگاه فنی و حرفه ای کمک کند. هنوز برای رسیدن به ایده آل فاصله داریم مساله اساسی را بایستی خوب بشناسیم شناخت بر مساله را خوب بدانیم و بایستی تغییر نگرش در اقتصاد داشته باشیم.هنوز آن تبلور ارزش شکل نگرفته است،تغییر نگرش در اقتصاد خیلی مهم است که شکل نگرفته است،مشکل و مساله در اینجاست، به قول یک صاحب نظر مدل نگرش در فرد یا مجموعه بایستی در ۴ مرحله اتفاق بیافتد: ۱- گام اول برداشت: در تثبیت و نگرش پایدار بسیار مهم است،این نقش فرهنگی به عهده بسیج اساتید است ۲- گام دوم توجه: که بعد از دریافت عکس العملی از خود نشان می دهد. ۳- گام سوم ارزش گذاری: یعنی ارزش را بپذیرد و در زمان های مختلف علاقه نشان دهد ۴- گام چهارم سازماندهی و تبلور ارزش ها : رتبه بندی نسبت به سایر ارزش ها چقدر است. رونق و جهش تولید در مدیران و اساتید دانشگاه بسیار مهم است، لذا باید دید چقدر این ارزش نسبت به سایر ارزش ها جایگاه پیدا کرده است و تبلور ارزش ها نهایتا جز شخصیت ما می شود و رفتار ما را تحت تاثیر قرار می دهد در این زمینه مقداری مشکل داریم و نقش بسیج اساتید در این میان بسیار موثر است نقش گروه های مساله محور بسیج بسیار موثر است بایستی این ظرفیت عظیم به کمک اشتغال و رونق تولید و جهش تولید بیاید و این امر مهم می تواند تمدن کشور را احیاء کند در حقیقت با حرکت جمعی و جهادی و همت ملی و شوق و ذوق و اشتیاق در ما بوجود بیاید و این همت را اراده جمعی و حرکت انقلابی می طلبد و جمله حضرت آقا که من یک انقلابی ام بیانگر همین موضوع است اگر به حرکت انقلابی تبدیل نشود مساله تبیین نمی شود. وی در پایان از حضور مسئولین کانون های بسیج اساتید در این اجلاسیه قدردانی نمود.

دانشگاهفنی و حرفه ای

دکتر ابن الدین جانشین سازمان بسیج اساتید کشور ابتدا اشاره به سالروز ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه نمود و سپس عنوان کرد نقش اساتید بسیجی برای دولت سازی و برای تمدن نوین اسلامی چیست؟دانشگاه با دو هدف افزایش تولید ناخالص ملی و کمک به جهش تولید با تربیت تکنسین ماهر سازماندهی شده است کشور دچار بحران های جدی اقتصادی است با مشکلات جدی مواجه هستیم تکلیف اساتید بسیجی دانشگاه فنی و حرفه ای چیست؟سال ها به دنبال حل مساله بودیم تربیت تکنسین ماهر و نقش و جایگاه این اساتید چیست؟ استاد دارای مرجعیت فرهنگی است در بزنگاه های اجتماعی مردم به استاد مراجعه دارند.در مسائل سیاسی استاد مرجعیت سیاسی دارد و این سرمایه فرهنگی بالا را بایستی برای انقلاب هزینه کنیم دشمنان تلاش می کنند که چنین القا کنند که دین نمی تواند حکومت کند دشمنان در تلاش برای ناکارآمد نشان دادن دین هستند که بگویند این امر فردی است و دین اجتماعی نیست و دین بدرد حکومت نمی خورد ما تلاش داریم بگوئیم دین توان حکومت دارد سازمان بسیج به دنبال کمک به دولت حاکم است نظام حکمرانی موجود اثبات می کند دین می تواند حکومت کند سازمان بسیج به حکمرانی کمک می کند.گاهی در قالب مطالبه گری گاهی تبلیغ گاهی ترویج گاهی حرکت بدنه راحت باید حرکت کند تا به جهان اثبات کنیم ما می توانیم. دانشگاه فنی و حرفه ای ماموریت مهمی در این زمینه دارد: تشکیل گروه های مساله محور به دنبال سیاست های حل مساله دو بخش وجود دارد ۱- سیاستهای مساله ۲- خود مساله ،انتظار این است اساتید بسیجی سیاست ها را کشف کنند اساتید هم رشته در تخصصهای نزدیک به هم جمع شوند یک مساله از مسائل کشور یا شهر یا دانشگاه یا استان را هدف قرار داده و برای پیدا کردن راه حل مطالعه انجام دهند و از دانشجویان با سواد بسیجی استفاده نمایند، ظرفیت دانشجویان برای جمع آوری اطلاعات فرصت خوبی است و استاد راه حل سیاسی را پیدا می کند سیاست راهبردی حل مساله را در می آورد و این سیاست را در اختیار صاحبان تصمیم گیری قرار می دهد، فضاسازی اجتماعی و مدیریت افکار عمومی و مطالبه گری ماموریت دانشگاه فنی و حرفه ای است در راستای کمک به حاکمیت تا چرخ های نظام حکمرانی خوب بچرخد ما در اشتغال مشکل داریم در اکثر شهر ها خط تولید دارای مشکل است، خط تولید صنعت برای مواد اولیه و روش تولید اگر وابسته به بیگانه باشد بایستی راه حل را استاد پیدا کند استاد سیاسی برای همه نقاط بحرانی راه حل دارد برای کمک به چرخ اقتصاد کشور ،برای خطوط راهبردی تولید راه حل دارد. در پایان ،اجماع این بحث ماموریت بسیج اساتید شامل سه گام می شود: گام اول:در هر شهر صنایع راهبردی وجود دارد ، تولید محصول راهبردی در خط تولید مشکل دارد با مراجع به این مشکلات برای حل آن وارد میدان شویم گام دوم: مداخله در سیاست ها و تصمیم گیری های مدیران اجرایی کشور در حوزه فنی و حرفه ای، گاهی مدیران دچار تصمیمات غلط و ناآگاهانه می شوند چه کسی بهتر از اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند بفهمد و تشخیص دهد ما باید در مرحله تصمیم سازی حضور فعال داشته باشیم گام سوم:تشکیل گروه های رصد محور جهت رصد و پویش دقیق مسائل در حوزه های مختلف سیاسی فرهنگی و اجتماعی جهت تعامل بهتر و دقیق تر با مسئولین بخش های مختلف کشور با هدف رفع حداکثری مشکلات.

دانشگاه فنی  و حرف های

در ادامه برنامه محمدرضا جلیلی رئیس بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ضمن عرض خیرمقدم به اعضای شرکت کننده به تبیین اهداف نشست پرداخت و با توجه به گروه های حل مساله محور مهارتی که از برنامه های مهم طرح اعتلای سازمان بسیج اساتید کشور است راه اندازی چنین گروه هایی جهت رونق تولید و جهش تولید بسیار موثر دانست و عنوان نمود:بایستی هر کانون یک گروه حل مساله محور مهارتی را تشکیل دهد و استارت اپ های مهارتی راه اندازی نماید و با توجه به ماموریت این دانشگاه که بزرگترین دانشگاه مهارتی کشور است و ظرفیت و توانمندی نیروی انسانی ماهر و فنی وجود کارگاه ها و آزمایشگاه های متعدد و ظرفیت عظیم دانشجویی این دانشگاه نیازمند تقویت آموزش های مهارتی است تا شاهد تحولات اساسی در نظام آموزشی کشور باشیم و با مدیریت جهادی و اعتقاد به اصل ما می توانیم عامل عزت و پیشرفت ایران در همه عرصه ها باشیم و بیانیه گام دوم حضرت آقا را که برکات انقلاب را بعد از ثبات امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری و ایجاد زیر ساخت های حیاتی و اقتصادی و عمرانی دانستند و توصیه اکید ایشان بر علم و پژوهش همانطور که دنیای غرب با تکیه بر دانش خود توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند رستاخیز علمی در کشور ایجاد شده اما هنوز در آغاز راه بوده و از قله های دانش بسیار عقبیم و باید به قله ها دست یابیم و سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب شهیدانی از قبیل شهدای هسته ای نیز داده است و دشمن از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است.سرلوحه کار خود قرار دهیم. وی افزود بخشی از ظرفیت عظیم این دانشگاه در هنگامی که کشور با یک بحران و مساله بزرگ کرونا مواجه گردید و در اکثر نقاط دنیا با کمبود محصولات و تجهیزات بهداشتی مواجه شد در این دانشگاه اساتید بسیجی به کمک سایر بخش های دانشگاه به مبارزه با کرونا بصورت جهادی وارد فعالیت شدند و حدود سه میلیون ماسک و چندصدهزار محصولات بهداشتی از قبیل لباس محافظتی ،گان و الکل و سایر اقلام مورد نیاز کشور را تولید نمودند در مشارکت با سایر نهاد ها مانند سپاه،بسیج ،هلال احمر و دانشگاه های علوم پژشکی از ظرفیت مهارتی اساتید و دانشجویان و فضای کارگاهی و آزمایشگاهی نهایت استفاده را نمودند. امید است مسئولین کانون های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به مسائل اساسی کشور، در حوزه مسائل فنی و حرفه ای گروه های مساله محور تشکیل داده و بسته های پیشنهادی خود را به مسئولین ارائه نمایند ،به عنوان نمونه ما در سه حوزه گیاهان دارویی ،سنگ های قیمتی و انرژی های خورشیدی ظرفیت فراوانی داریم و می توانیم در این زمینه نقش اساسی در اشتغال هایی داشته باشیم.

 

در این نشست دکتر مهدی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با توجه به موضوع اجلاسیه " دانشگاه مهارتی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی " طی سخنانی به حوزه های تمدنی و شکوفایی علمی شرق و غرب در طول تاریخ پرداخت و با برشمردن ویژگی ها و شکوفایی تمدن اسلامی و همچنین ویژگی های تمدن غرب ، عنوان نمود تمدن غرب و بالاخص پیشرفت علمی کشورهای اروپایی به شدت وامدار علوم و تمدن اسلامی می باشد و ما باید با تلاش و کوشش و برنامه ریزی گسترده تمدن عظیم و با شکوه اسلامی را دوباره احیاء کنیم.

دانشگاه فنی

در ادامه برنامه دکتر موسوی مدیرکل مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه طی سخنانی گفت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه و مشکلات در خرید فناوری که صاحبان مشاغل با آن درگیر هستند بسیار مهم است و برای رفع آن باید با برگزاری استارت آپ ها و جذب ایده های جدید برای صاحبان مشاغل گام های اساسی برداشت و مسائل و مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری را شناسایی نمود وی در ادامه سخنان خود افزود نباید فقط به آموزش توجه شود بلکه توانمند سازی با استفاده از الگوهای جدید آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد که در آن مدل و اجرای کلاس های نظری و کلاس های آزمایشگاهی و کارگاهی بایستی متفاوت از یکدیگر باشند.

 

در ادامه حاج آقا بنیان جوادی مطالب پیرامون رسالت اساتید بسیجی در دانشگاه فنی و حرفه ای ارائه نمود و دیگر میهمان برنامه دکتر مفتاحی رئیس اندیشگاه سازمان بسیج اساتید کشور پیرامون نقش اندیشکده ها و کار گروه های حل مساله در نظام حکم رانی کشور مطالبی را بصورت مبسوط اشاره نمود. در پایان اجلاسیه کانون های استانی گزارشی از روند شکل گیری گروه های حل مساله محور و فعالیت های این گروه ها مطالب را بیان کردند

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.