افتتاح اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای

دانشگاه فنی حرفه ای
به مناسبت روز ملی بسیج اساتید و شهادت دکتر چمران صورت گرفت

افتتاح اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای

دکتر ابن الدین جانشین سازمان: وظیفه‌ی اندیشکده ها این است که بعد از پیدا کردن مسئله، راهبرد ارائه دهند و نیز گزارش کارشناسی راهبردی و تهیه‌ی گزارش رسانه ای را انجام دهند .

به مناسبت روز ملی بسیج اساتید و شهادت دکتر چمران مراسم افتتاحیه اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای در دانشکده فنی انقلاب اسلامی روز دوشنبه مورخ 27/03/1398 به همت مرکز بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای مراسم افتتاحیه اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت‌ محور بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای و تجلیل و قدردانی از خانواده سردار طهرانی مقدم دانش آموخته این دانشگاه در سالن کنفرانس دانشکده فنی انقلاب اسلامی با حضور دکتر صالحی عمران ریاست محترم دانشگاه فنی حرفه ای و دکتر ابن الدین حمیدی جانشین سازمان بسیج اساتید کشور و حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا بنیان جوادی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) ، دکتر قیصری معاونت پژوهشی سازمان بسیج اساتید ،دکتر امینی معاونت نظارت و ارزیابی سازمان و مدیران کل دانشگاه و روسای دانشکده های فنی استان تهران برگزار گردید.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین کلیپ دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز گردید.

بخش اول سخنرانی ها:

 

دکتر جلیلی(ریاست بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای) :

وی با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد دانست و استفاده اندک از ظرفیت نیروی انسانی کشور بعنوان یکی از عیوب ساختاری اقتصادی کشور در کنار وابستگی به نفت و دولتی بودن ونگاه به خارج و نه به توان و ظرفیت داخلی و تاکید مقام معظم رهبری بر سیاست های اقصاد مقاومتی و درون زایی اقصاد کشور عنوان نمود و دانشگاه فنی و حرفه ای دارای ظرفیت و سرمایه خوب انسانی یاد کرد.و همچنین ماموریت این دانشگاه را تربیت نیروی انسانی حرفه ای و کارآفرین و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای با توجه به ماهیت کارافرینی و اشتغال زایی و تعامل نزدیک با مراکز صنعتی برای کسب مهارت و ایجاد اشتغال بیان نمود.در خاتمه سخنان خود اشاره ای به تقدیم احکام معاونت ها بسیج اساتید در دانشگاه فنی و حرفه ای و افتتاح اندیشکده داشتند. یکی از ماموریت های سازمان بسیج اساتید ایجاد اندیشکده های راهبردی برای حل مسائل کشور است به همین خاطر بسیج اساتید دانشگاه فنی اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور را با اهداف و اقدامات و برنامه های ذیل راه اندازی نمود: 1- بهره گیری از ظرفیت های علمی و فنی مهندسی اساتید بسیجی و ایده پردازی در حل و فصل مسائل ومعضلات اشتغال و رونق تولید. 2- ایجادگروه های علمی و پژوهشی و تلاش برای گفتمان سازی در حوزه اشتغال مهارت محور. 3- برگزاری نشست های تخصصی با موضوع اشتغال محور. 4- گسترش آموزش های کارآفرینی به منظور اشتغال مولد و کاهش بیکاری و رونق تولید. 5- کمک به تنظیم و تحقق جهت گیری های اقتصاد کشور از طریق توسعه آموزش های نیروی کار. 6- شبکه سازی خبرگان،شناسایی متخصصین و افراد صاحب تجربه و مهارت های ویژه در حوزه اشتغال و مهارت. 7- برگزاری کرسی نظریه پردازی در مورد موضوعات مرتبط با اشتغال مهارت محور. 8-بهره گیری از ظرفیت دانش و تجربه و مهارت استادان و کارآفرینان،فناوران و پژوهشگران حوزه اشتغال و مهارت. 9-جریان سازی علمی ،اشتغال زایی و گسترش یافته های عمیق تر از طریق ارتباط با صنعتگران. 10- ایجاد بستر ارتباطی میان دانشگاه ها و مراکز تصمیم گیری در خصوص مسائل اشتغال مهارت محور. 11-تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تعیین نسبت آن با اشتغال مهارت محور. 12- ایجاد اشتغال از طریق فعال سازی نخبگان و تعامل با آن ها. 13- تعامل با دانشجویان خلاق و صاحب مهارت و اشتغال و صاحبان تجربه و مشاغل موفق در دانشگاه. 14- ایده پردازی و گفتمان سازی در مورد روش های مدیریت و بهینه سازی تولید. 15- همکاری با وزارتخانه ها،نهادها،اتحادیه ها و اصناف و مراکز صنعتی و تبادل تجربیات. 16 – استفاده از تجربیات دیگر اندیشکده های زیر نظر سازمان بسیج اساتید.

 

مهندس عبدی( ریاست دانشکده فنی انقلاب اسلامی ):

چهار دانشکده ی بزرگ در شهر تهران وجود دارد که عبارت اند از : انقلاب اسلامی، شریعتی ،ولیعصر و شمسی پور، به همراه چهار دانشکده در حوزه ی کشاورزی شهریار ،کشاورزی پاکدشت، کشاورزی دماوند و تربیت بدنی صفادشت که در مجموع 20000 نفر در تهران دانشجو وجود دارد همچنین به معرفی دانشکده فنی انقلاب اسلامی و معرفی رشته ها ، مقاطع و تعداد دانشجویان (4300 نفر) و کادر آموزشی دانشکده (400 نفر) پرداختند، ایشان به استفاده از فضای موجود دانشکده جهت تشکیل اندیشکده‌ی مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور بسیج اساتید پرداخت. رئیس دانشکده به بیان گزارشی کوتاه از موقعیت و ظرفیت دانشکده فنی انقلاب اسلامی پرداخت. با اشاره به وسعت بیش از 5 هکتار دانشکده و بیش از ۲۲ هزار متر مربع فضای آموزشی و ظرفیت ۴۳۰۰ نفر دانشجو در 29 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی و بهره گیری از ۴۰۰ نفر کادر آموزشی، دانشکده را از لحاظ آموزشی در چهار گروه اصلی برق و الکترونیک کامپیوتر ، گروه ساختمان معماری، گروه فنی مهندسی و مکانیک ، گروه علوم انسانی طبقه بندی نمود وی تاکید نمود که این دانشکده در جهت تحقق اهداف پژوهشی و فناوری به دنبال کسب مجوز رشد و مرکز نوآوری بوده یکسری تمهیدات و فضاهای زیرساختی را برای این منظور فراهم کرده است که اساتید هیات علمی و دانشجویان با فعالیت و کارتیمی در این واحدهای فناوری فعالند. همچنین در پایان خاطر نشان کرد که بواسطه ضرورت تشکیل اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای، تصمیم بر این شد که که از فضاهای موجود بتوانیم نهایت استفاده را ببریم و با حضور اساتید محترم بتوانیم این حوضه را فعال تر نماییم.

حجت الاسلام حاج آقا بنیان جوادی (نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه ای):

وی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض خیرمقدم خدمت میهمانان گرامی و مسئولین بسیج اساتید حاضر در جلسه و ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای به ارائه سخنانی از کتاب مجموعه خاطرات شهید چمران، ارائه سخنانی از تعبیرات حضرت امام راجع به شهید چمران، موضوعاتی از زندگی نامه شهید چمران پرداخت و سالروز بسیج اساتید تبریک گفته و اظهار امیدواری نمود تا در جهت حرکت به سمت و سوی مجاهدت و تلاش علمی ، جهادی و عرفانی قدم برداریم. در ادامه به ضرورت اهتمام و پیگیری ثمربخش اهداف تشکیل اندیشکده مطالبی را بیان نمود ، همچنین به بیان ویژگی هایی خاص و معرفت روحی و جامعیت کم نظیر شهید چمران اشاره نمود و در پایان ابراز امیدواری کرد که با مجاهدت و تلاش علمی و جهادی و عرفانی بتوانیم باعث سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی شویم.

 

دکتر صالحی عمران (ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ):

ابتدا اشاره به این موضوع که چرا این دانشکده جهت شکل گیری اندیشکده انتخاب شده و فلسفه و اهداف آن به چه صورت بوده پرداخت .وی همچنین به آموزش عالی در دنیا که تاریخچه و مبدا دارد و دانش و تجربیات بدون مرز هستند و آموزش عالی نیز شامل همین فضا می شود پرداخت. ایشان به دلایل وجود کلمه "اقتصاد" در شعار سال های اخیر توسط مقام معظم رهبری بیان شده اشاره نموده و توجه به آموزش عالی و گسترش آموزش عالی در دنیا از دهه 70 که به اوج خود رسید و کم و بیش در کشور ما نیز اتفاق افتاد پرداخت. وی در ادامه گفت :یکی از نقاط قوت کشور ما امروزه همین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می باشد و نمونه های انسانی همچون شهید طهرانی مقدم و بزرگان دیگری این مرز و بوم اشاره داشت و خواستار برنامه ریزی آموزشی صحیح و تصمیم گیریها و سیاست گذاری‌های آموزشی درست در دانشگاه ها شد، همچنین گفتسیستم آموزش عالی باید هدفمند باشد و لینک ارتباط بین آموزش و اقتصاد یکی از مهم ترین راه هایی می باشد که این لینک و ارتباط ایجاد می شود. وی آموزش را مهارتی دانست که در حال حاضر یکی از چالش های بزرگ بحث بیکاری و اشتغال می باشد و دلایل آن این است دانشجویان را بطور صحیح هدایت نکردیم و این موضوع بیانگر هدفمند نبودن مسیر است. دکتر صالحی عمران یکی از سرمایه گذاری های درست در این راه را سرمایه گذاری روی سیستم آموزش مهارت محور و دانشکده های فنی و حرفه ای دانست و بیان داشت که یکی از دغدغه های اصلی خود ایشان که با آن درگیر می باشد همین موضوع است و آموزش هایی که داده می شود چقدر با اشتغال ارتباط دارد ؟ آموزش هایی که در دانشگاه های فنی و حرفه ای داده می شود باید به اشتغال لینک شود و دانشگاه فنی و حرفه ای خوش را درگیر اشتغال کند و آموزش ها و تفکرهایش با اشتغال ارتباط پیدا کند. نباید احساسی عمل کنیم و ابتدا باید فکر کرد و سپس تصمیم گرفت. رسماً خواستار این موضوع هستم که هر درس یا هر سرفصلی که قرار می دهید بگویید که این درس مستقیماً کدام شغل را هدف قرار می دهد وی با اشاره به اندیشکده‌ی مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور و اهمیت آن بیان داشت که این اندیشکده ما را به اقتصاد و حل معضل بیکاری سوق می دهد. ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای، ضمن قدردانی از دکتر جلیلی به منظور برگزاری جلسه افتتاحیه اندیشکده، به بیان فلسفه انتخاب اشتغال مهارت محور در دانشگاه و آموزش عالی پرداخت. وی با تاکید بر اینکه اگر پدیده‌ای بخواهد شکل بگیرد باید نیم نگاهی به مبدا و منشا شکل گیری پدیده ها داشته باشد؛ خاطرنشان کرد که نباید تاریخچه ها و گذشته‌ها فراموش شود و بر اساس اطلاعات واصله از گذشته و تاریخچه باید تصمیم گرفت. دانش و تجربیات مرز ندارند و آموزش عالی در دنیا دارای تاریخچه و مبدایی است که به شکل نوین خودش و تجربیات خوب در عرصه بین المللی وجود دارد. در ادامه ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای، به ایجاد آموزش عالی در دنیا و همچنین سرمایه گذاری خوب بعد از دوران انقلاب اسلامی، مطالبی را بیان نمود. وی در پایان، به تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های صحیح در سیستم ها و توسعه انواع رشته ها در دانشکده ها و سیاست گذاری های آموزشی و همچنین توجه به آثار و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن،هدفمندی آموزش عالی و بحث منطبق با نیازهای بومی و محلی با هدف گذاری مناسب، توجه به آموزش های مهارتی که خود یک سرمایه گذاری اقتصادی است و همچنین ابر چالش اشتغال و بیکاری مطالبی را بیان نمود.

 

دکتر ابن الدین حمیدی (جانشین سازمان بسیج اساتید کشور ):

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از جناب آقای دکتر صالحی عمران به جهت حمایت های بی نظیر ایشان از بسیج اساتید، مطالبی را پیرامون رویکرد سازمان بسیج اساتید کشور از سال 96 به بعد بیان نمود. دکتر ابن الدین حمیدی در این خصوص با بیان اینکه سازمان بسیج اساتید از رویکرد مناسبتی به رویکرد حل المسائلی تغییر جهت داد، خاطر نشان کرد:اساتید بسیجی باید با تلاش بیشتر در صدد حل مشکلات کشور برآیند. جانشین سازمان بسیج اساتید کشور با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع و بیان نکاتی در خصوص شهید چمران و شهید طهرانی مقدم ، به تأسیس و فعالیت‌های بسیج اساتید و بیان تغییر راهبرد بسیج اساتید از رویکرد مناسبتی به رویکرد حل المسائلی و تاکید بر مهم بودن وظیفه ی یک استاد بسیجی و نقش آنها برای پشرفت انقلاب پرداخت و انتظارات از کانون‌ها در دانشگاه ها را در دو بخش مهم اول شبکه سازی و انسجام بخشی به نهاد ها و اهمیت ارتباط شبکه های مختلف داخلی انقلاب و دوم رویکرد حل المسائلی تقسیم بندی نمود. این یعنی همان توانایی در حل مسئله نه صرفاً طرح آن. وی به بیان اهمیت مقطع کارشناسی و داشتن مهارت در تولید پرداخته و لزوم پیدا کردن نقاط بحرانی در تولیدات داخلی کشور و برگزاری آزمون و رقابت برای حل آنها که باعث حل مشکلات در چندین بعد مختلف می شود اشاره نمود. دکتر ابن الدین حمیدی به بررسی تفاوت اندیشکده ها و پژوهشکده‌ها پرداخت و اظهار داشتند که وظیفه‌ی اندیشکده ها این است که بعد از پیدا کردن مسئله، راهبرد ارائه دهند و نیز گزارش کارشناسی راهبردی و تهیه‌ی گزارش رسانه ای را انجام دهند و همچنین وظیفه‌ی جریان سازی و تشکیل گروه‌های بسیجی برای کمک به مردم و نماینده شدن از طرف آنها برای ابراز مشکلات مردم را انجام دهند. وی همچنین به لزوم پیدا کردن راهبرد های حل المسائلی و تاسیس کانون هایی برای حل مشکلات مسئله محور تأکید داشت.

پایان بخش اول این مراسم شکوهمند، رونمایی از تابلوی اهداف اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور توسط ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای، جانشین سازمان بسیج اساتید کشور و دکتر جلیلی و سردار دکتر طهرانی مقدم و نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فنی و حرفه ای بود و در ادامه احکام معاونت های بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای توسط مسئولین تقدیم شد و در خاتمه از برادر سردار شهید طهرانی مقدم با اهدای هدیه و لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد.

بخش دوم سخنرانی ها:

سردار دکتر محمد طهرانی مقدم (مدیریت محترم استراتژیک و برادر شهید حسن طهرانی مقدم ):

وی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض ادب و احترام خدمت حضار به سالروز بسیج اساتید و شهید چمران و شهید طهرانی مقدم اشاره نمود. همچنین به بررسی عوامل و تاثیرات تجاوز ناوهای بیگانه ی آمریکایی پرداخت و با اشاره به خاطراتی در مورد اولتیماتوم ایران به کشورهای مستکبر در خصوص حمله به ایران و در نتیجه عقب نشینی آنها و دعوت به مذاکره اشاره داشت. تاکید به برخورد با قدرت و مقتدرانه در مواجهه با دشمنان انقلاب و در نتیجه ثمره ی آن امنیت در مملکت دانست و بیان داشت که تنها راه در مقابل مستکبران جهانی یعنی ایستادگی و مقاومت دانست. در خاتمه از میزبانان جلسه و به جهت دعوت از خود تشکر و قدردانی کرد. 

دکتر قیصری (معاونت پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور ):

وی در ابتدای سخنان خود ضمن عرض ادب و احترام و قدردانی و گرامی داشت و حضور در این جلسه، از اعضای دانشگاه فنی و حرفه ای کشور تشکر و قدردانی نمود. وی گرامی داشت یاد و خاطره ی شهید طهرانی مقدم، به تحلیل فشارهای اخیر مستکبرین بین المللی و حفظ اقتدار ایران مطالبی بیان داشت و نقش مهم سازمان در ارائه ی راهکار و ایجاد اندیشه و ایمان و تلاش برای تولید کالا های داخلی به جای واردات اشاره نمود. وی در ادامه در خصوص مسائل و مشکلات روزمره‌ی مردم و لزوم تخصصی شدن علم و دانش و تاکید بر اشتغال مهارت محور اشاره نموده و تقدیر از حرکت های بسیج اساتید و ظرفیت های آنها به لزوم همکاری همگانی و انتقال دانش و ظرفیت ها به حوزه ی اجتماعی را خواستار شد. وی به لزوم تاسیس اندیشکده ها در همه ی شهرها حتی در شهرهای کوچک و دارا بودن اندیشکده در تمامی رشته ها و مباحث و تلاش برای پوشش و گسترش آنها به بیان مثال هایی از انواع کالا های تولید داخل از جمله پرینتر های سه بعدی به کمک دانشجویان در محل و تشکیل کارگروه هایی برای بررسی اندیشه ها و تهیه‌ی گزارشهای راهبردی و بومی سازی اندیشه ها اشاره نمود.

 

در این مراسم از این اندیشکده توسط میهمانان ویژه رونمایی گردید و دکتر مجید شعبانی فر از اساتید دانشگاه فنی انقلاب اسلامی بعنوان رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی اشتغال مهارت محور طی حکمی از سوی دکتر قیصری معاونت پژوهشی سازمان منصوب گردید. در بخش دیگری از این مراسم احکام شورای معاونین مرکز بسیج اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای توسط ریاست دانشگاه و جانشین سازمان به شرح ذیل اعطا گردید: 1- مهندس سید حسین حسینی جانشین 2- دکتر معراج رجایی معاون پژوهشی 3- مهندس محمد عادلی نیا معاون آموزشی 4- خانم دکتر آشتیانی معاون فرهنگی و اجتماعی 5- خانم دکتر روایی معاون سرمایه انسانی 6- دکتر فرج اله قنبری معاون بررسی و تحلیل طی حکمی از سوی دکتر زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید سرکار خانم دکتر فعال بعنوان مسئول کانون بسیج اساتید دانشکده فنی ولیعصر(عج) تهران منصوب گردید. در خاتمه جلسه میهمانان  حاضر در جلسه از نمایشگاه دستاوردهای دانشجویی دانشکده فنی انقلاب اسلامی بازدید بعمل آوردند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.